“Brazil” (1985) és
una pel·lícula del director nord-americà Terry Gilliam. Com no
podia ser d'altra manera tractant-se d'un antic membre dels Monty
Python, Gilliam ens presenta una història plena d'humor negre però,
en aquesta ocasió, en un univers llòbrec, tenebrós. En aquest
sentit, força propera a una altra pel·lícula que dirigí anys
després: “Twelve Monkeys”.
En aquest cas, veiem un futur dominat per
un Ministeri d'Obtenció de la informació que controla l'aparell de
l'Estat i tots els seus ciutadans. Per altra banda, copsem una
societat extremadament burocratitzada (arribant a uns límits
ridículs) on les situacions absurdes s'encadenen. I tot plegat
ambientat en un marc caracteritzat per una estètica barroca, amb
abundància d'elements retro que ens situen en un món estrany,
incoherent.
Així doncs, ens trobem
davant d'una distopia amb unes influències de Kafka i Orwell molt
pronunciades, la qual cosa es fa evident en nombroses escenes.
Especial menció també requereix el protagonisme del món oníric,
sovint entrellaçat amb l'acció i la realitat, produint un efecte
distorsionador alhora que metafòric i surrealista.
Pel què fa a l'argument,
no revelaré gran cosa per no fer cap spoiler, però bàsicament la
trama succeeix al voltant d'un error dins la gran mecànica de
l'Estat, propiciat per una mosca. Aquesta errada provocarà un canvi
de nom entre un terrorista i un pacífic pare de família. Enmig
d'aquests fets, el protagonista, un oficinista gris fill d'una dona
influent, es veurà atrapat en una cadena de successos que li faran
descobrir la cara oculta del Ministeri. La salvació i l'única manera d'evadir-se d'una realitat tan infame serà la imaginació.
Des de la meva perspectiva, "Brazil" és una pel·lícula molt notòria, de qualitat innegable, que ens ajuda a reflexionar sobre multitud de temàtiques presents al món actual amb una visió tragicòmica, exageracions portades a l'extrem i, això, sense abandonar mai una certa voluntat poètica.
Des de la meva perspectiva, "Brazil" és una pel·lícula molt notòria, de qualitat innegable, que ens ajuda a reflexionar sobre multitud de temàtiques presents al món actual amb una visió tragicòmica, exageracions portades a l'extrem i, això, sense abandonar mai una certa voluntat poètica.
Finalment, cal destacar la
important batalla que el director hagué de presentar perquè la
productora acceptés el film tal com ell l'havia concebut, ja que era
considerat massa obscur i fosc per tenir un bon èxit comercial.
D'aquesta manera, paral·lelament a la cinta original, se'n distribuí
una altra de reduïda, tallant els passatges més durs, donant
especial èmfasi a la història amorosa del protagonista i presentant
un final horrorosament ensucrat. Malauradament la versió en qüestió
encara corre per la televisió actualment sota el títol de “Love
Conquers All”.
No deixa de ser curiosa
una problemàtica com aquesta en el context d'una pel·lícula que,
precisament, denunciava i criticava els mateixos entrebancs que es
trobà per tal de veure la llum.
Roger Clarà
No hay comentarios:
Publicar un comentario